آیین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی روسیه در ایران 2024

ارزشیابی مدرک تحصیلی روسیه

با توجه به اینکه بسیاری از متقاضیان تحصیل در کشور روسیه تمایل دارند که پس از پایان دوران تحصیل خود به ایران بازگردند و در ایران به ادامه تحصیل یا کار در حوزه تخصصی خود مشغول شوند، در این مقاله به برخی از مهم‌ترین نکات در خصوص تایید مدارک دانشجویان پس از اتمام دوران تحصیلشان می‌پردازیم.

در وهله اول لازم است بدانیم که هر ساله وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران لیستی را منتشر می‌کنند که در این لیست دانشگاه‌های مختلف در سراسر دنیا که مورد تایید این وزارتخانه‌های ایران هستند معرفی می‌شوند.

مسیر برای دانشجویانی که تمایل به تحصیل در رشته‌های تحت نظارت وزارت علوم را دارند بسیار ساده است چرا که مهمترین شرط برای این دسته از دانشجویان این است که در دانشگاه‌های مورد تایید این وزارتخانه تحصیل کنند و البته لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و فناوری نیز بسیار گسترده است و دانشگاه‌های بسیاری در روسیه مورد تایید وزارت علوم ایران هستند.

در خصوص دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته‌های تحت نظارت وزارت بهداشت مانند رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیز لازم است که حتماً شرط تحصیل در دانشگاه‌های مورد تایید این وزارتخانه رعایت شود؛ در صفحه دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در کشور روسیه، لیست کامل این دانشگاه ها در سال 2024 را دریافت میکنید.

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که طبق آیین نامه ی تایید مدارک دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج، لازم است دانشجویان ورودی پس از سال 2023 حتما تمام دوران تحصیل خود را در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت طی کنند، اما در خصوص دانشجویان ورودی سال‌های ماقبل ۲۰۲۳ شرایط به شرح زیر است:

مدرک دانشجویان ورودی تا پایان سال 2012 میلادی مورد ارزشیابی قرار می گیرد. ( برای داروسازی تنها سه بار امکان شرکت در آزمون ارزشیابی وجود دارد)

دانشجویان ورودی از ابتدای سال 2013  تا پایان سال 2016

مدرک دانشجویان ورودی از ابتدای سال 2013 میلادی تا پایان سال 2016 میلادی در صورت احراز یکی از سه شرط ذیل مدارک تحصیلی آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد:

  1. ارائه مدرک تخصص از یکی از دانشگاه های کشور مورد تایید وزارت بهداشت
  2. ارائه مجوز کار از کشور ثالث که دانشگاه مورد تایید دارد
  3. شرکت در آزمون های بین المللی مورد تایید شورای عالی ارزشیابی مانند بورد آمریکا و کانادا

دانشجویان ورودی از ابتدای سال 2017 تا 2023

در خصوص دانشجویان ورودی از ابتدای سال 2017 تا 2023 میلادی، لازم است هرچه سریعتر به دانشگاه های مورد تایید منتقل شوند و بیش از نیمی از دوره تحصیل خود را در این دسته از دانشگاه ها طی کنند.

باید در نظر داشت که ملاک مورد تایید بودن دانشگاه، سال ورودی دانشجویان به کورس اصلی آن دانشگاه است و در صورتی که دانشجویی به یک دانشگاه وارد و مشغول تحصیل شود و در سال بعدی این دانشگاه از لیست مورد تایید وزارت بهداشت خارج شود، خللی در روند تایید مدرک دانشجو ایجاد نمی‌شود و از نظر وزارت بهداشت مدرک ایشان قابل ارزیابی است

سایر نکات مهم

از سایر نکات مربوط به تایید مدارک که متقاضیان باید نسبت به آن آگاه باشند این است که لازم است حتماً پیش از ورود به کورس اصلی دانشگاه از یکی از مراکز مورد تایید وزارت بهداشت ایران مدرک زبان روسی در  سطح A2 را دریافت کنند که البته این قانون برای هر دو گروه متقاضیان تحصیل به زبان روسی و زبان انگلیسی صادق است.

***در کشور روسیه برای آموزش زبان روسی و انگلیسی برای تحصیل دانشجویان بین المللی دوره های پادفک روسیه از طرف دانشگاه های معتبر برگذار میشود. اطلاعات کامل دوره های پادفک را در صفحه پادفک چیست؟ مطلالعه کنید.

در صورتی که دانشجویان شروط ذکر شده را رعایت کنند، پس از پایان تحصیل و ثبت درخواست خود مبنی بر تایید مدارک در سامانه امور دانشجویان لازم است در آزمون ارزشیابی مدارک که توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی ایران به صورت متمرکز و سالانه برگزار می‌شود نیز شرکت نمایند  و پس از کسب نمره قبولی و طرح در کمیسیون و گذراندن واحد های تکمیلی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران، مدرک تحصیلی آنها توسط وزارت بهداشت ایران مورد تایید قرار خواهد گرفت.

در خصوص دانشجویان متقاضی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی لازم به ذکر است که مدرک آنها تنها در صورتی مورد تایید قرار می‌گیرد که پیش از ورود به دانشگاه‌های روسیه دارای مدرک دیپلم از یکی از رشته‌های تجربی، ریاضی یا انسانی باشند و متقاضیانی که در رشته‌های فنی حرفه‌ای یا کارودانش تحصیل نموده اند لازم است حتما پیش از شروع تحصیل در دانشگاه های روسیه نسبت به دریافت مدرک دیپلم از رشته های مذکور اقدام نمایند.

ارزشیابی مدارک تحصیلی غیر حضوری در روسیه

تحصیلات غیر حضوری و مکاتبه‌ای بی‌اعتبار و غیرقابل ارزیابی است.

مراکز تایید کننده مدارک تحصیلی

به منظور ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان تایید کلیه مدارک توسط هر چهار مرکز ذیل برای تشکیل پرونده الزامی است:

الف) مرجع صادر کننده مدرک در خارج از کشور.

ب) سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوطه.

ج) وزارت امور خارجه در تهران.

د) مرکز خدمات آموزشی در خصوص مدت اقامت دانش آموخته در کشور مقصد با بررسی گذرنامه فرد.

3/5 - (2 امتیاز)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.