نگاهی به زبان روسی، از خاستگاه آن در اروپای شرقی قرون وسطی تا ساختار دستوری جذاب آن می‌اندازیم.

زبان روسی، به زیبایی خود روسیه، رسانه‌ای است که برخی از بزرگترین نویسندگان و سخنوران تاریخ آثار خود را در آن ساخته‌اند. امروزه این یکی از شش زبانی است که در سازمان ملل وضعیت رسمی دارند و ۲۵۸ میلیون نفر به آن صحبت می‌کنند.

البته یادگیری زبان روسی به شما کمک می‌کند تا ادغام شوید. اما شما را قادر می‌سازد تا درک عمیق‌تری از تاریخ و فرهنگ منحصر به فرد روسیه به دست آورید. هدف راهنمای ما برای زبان روسی این است که برخی از اطلاعات کلیدی در مورد ریشه و کاربرد امروزی آن را در اختیار شما قرار دهد.

مردم در روسیه به چه زبان‌هایی صحبت می‌کنند؟

روسیه کشوری وسیع و متنوع است و بیش از صد زبان را در خود جای داده است. با این حال، روسی تنها زبان رسمی در سراسر کشور است. بیش از ۱۴۲ میلیون از ۱۴۴ میلیون شهروند روسیه به این زبان صحبت می‌کنند. از این تعداد، ۱۱۹ میلیون نفر می‌گویند که این زبان اول آن‌هاست.

۳۵ زبان اقلیت دیگر در مناطق اصلی خود رسمی شناخته شده‌اند. بزرگترین آن‌ها عبارتند از تاتار (۵.۳ میلیون سخنران)، باشقیر (۱.۳۸ میلیون) و چچن (۱.۳۳ میلیون).

روسیه همچنین محل زندگی جوامع خارجی متولد شده است که عمدتاً از اتحاد جماهیر شوروی سابق سرچشمه می‌گیرند. در نتیجه، زبان‌هایی مانند اوکراینی، ازبکی، قزاقستانی، ارمنی و گرجی به طور مکرر در شهرهای بزرگ شنیده می‌شود.

 

در نهایت، تعداد قابل توجهی از روس‌ها به زبان‌های خارجی صحبت می‌کنند. دومین زبان رایج در روسیه انگلیسی است که تقریباً ۷ میلیون گویشور دارد. آلمانی با ۲.۹ میلیون گویشور، پنجمین زبان پرکاربرد است. یک دهم این افراد بومی زبان هستند.

زبان روسی

جایی که زبان روسی در سراسر جهان صحبت می‌شود

زبان روسی در چهار کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان زبان رسمی است. بیش از ۲۵۸ میلیون نفر در سراسر جهان به زبان روسی صحبت می‌کنند که این زبان را هشتمین زبان پرگویش در جهان می‌کند. در حالی که بیش از نیمی از این سخنرانان در روسیه زندگی می‌کنند، جوامع بزرگ روسی زبان را می‌توان در جاهای دیگر نیز یافت.

 

بلاروس

روسی به همراه بلاروسی یکی از دو زبان رسمی بلاروس است. در سرشماری سال ۲۰۱۹.۳۸. ۱ درصد از بلاروس‌ها زبان روسی را به عنوان زبان مادری خود نام بردند.

 

اوکراین

اگرچه این زبان در اوکراین یک زبان رسمی نیست، اما قانون اساسی اوکراین به صراحت زبان روسی را به عنوان یک زبان اقلیت به رسمیت می‌شناسد. این زبان مادری ۲۲ درصد از اوکراینی‌ها است، در حالی که ۲۹ درصد می‌گویند که عمدتاً در خانه روسی صحبت می‌کنند.

 

قزاقستان

قزاقستان نیز مانند بلاروس، زبان روسی را به عنوان زبان رسمی اعطا می‌کند و حدود ۳.۸ میلیون روسی زبان در جمهوری شوروی سابق زندگی می‌کنند.

 

آلمان

هیچ آمار رسمی در مورد اندازه دقیق جامعه روسی زبان در آلمان وجود ندارد. با این حال، روسی دومین زبان رایج در این کشور است و تعداد سخنرانان آن بین ۲.۲ تا ۳.۵ میلیون تخمین زده می‌شود.

 

ایالات متحده

جامعه روسی زبان قابل توجهی در ایالات متحده وجود دارد، در سال ۲۰۱۶، بیش از ۹۰۰۰۰۰ آمریکایی گزارش دادند که عمدتاً در خانه روسی صحبت می‌کنند.

 

اسرائیل

تخمین زده می‌شود که ۱.۳ میلیون شهروند اسرائیلی به زبان روسی صحبت می‌کنند که این زبان پس از عبری و عربی، سومین زبان پرتکلم در این کشور است.

علاوه بر این، در آسیای مرکزی، قفقاز و کشورهای بالتیک، روسی زبان نیز وجود دارد. همچنین برای دریافت بورسیه روسیه بسیار کاربردی است.

 

ریشه و تاریخچه زبان روسی

روسی به همراه بلاروسی و اوکراینی عضوی از زیرگروه اسلاوی شرقی از خانواده زبان‌های اسلاو است. تقریباً مانند تمام زبان‌های اروپایی، این زبان ریشه در خانواده گسترده‌تر هند و اروپایی دارد.

 

ریشه‌های زبان

در حدود سال ۸۸۰، قلمرو اوکراین امروزی، بلاروس و روسیه غربی در کیوان روس متحد شد و اسلاوهای شرقی که قبلاً به انواع گویش‌های نزدیک به هم صحبت می‌کردند، زبان اسلاوی شرقی باستان را به عنوان زبان مشترک منطقه معرفی کردند. روسی پس از فروپاشی کیوان روس در حدود سال ۱۱۰۰ شروع به متمایز شدن خود به عنوان یک زبان کرد. در قرن سیزدهم به زبانی متمایز تبدیل شد. توسعه زبان روسی به شدت تحت تأثیر اسلاوی کلیسا بود که تا اواخر قرن هفدهم به عنوان زبان رسمی ادبی در مسکو باقی ماند.

زبان روسی

لهجه‌های زبان روسی

با وجود وسعت کشور، تفاوت کمی در نحوه صحبت روسی وجود دارد. صرف نظر از موقعیت مکانی آن‌ها، روس‌ها تمایل دارند به زبان روسی استاندارد صحبت کنند، تنها با تغییرات منطقه‌ای بسیار جزئی. به عنوان مثال، در قلمروهای شمالی روسیه اروپایی، مردم اغلب بر چند هجا در یک کلمه تاکید می‌کنند. این با تلفظ استاندارد روسی متفاوت است.

در میان سایر مردم روسی زبان تنوع بیشتری وجود دارد. به عنوان مثال، اوکراینی‌ها تمایل دارند حرف روسی «g» را به عنوان صدای «h» تلفظ کنند، که این حرف در زبان اوکراینی نیز به همین شکل است.

چچنی‌ها اغلب حرف «v» را به صورت «w» تلفظ می‌کنند، همانطور که بسیاری از آلمانی زبانان بومی هنگام صحبت کردن به انگلیسی انجام می‌دهند.

بسیاری از اسرائیلی‌های روسی ‌زبان به لهجه‌ای به نام «روسیت» صحبت می‌کنند که حاوی تعداد زیادی واژه‌های قرضی عبری و عبارات منحصربه‌فردی است که در روسی استاندارد یافت نمی‌شود.

 

حقایق جالب در مورد زبان روسی

حدود ۱۵۴ میلیون زبان مادری وجود دارد

بر اساس گزارش Ethnologue، حدود ۲۵۸ میلیون روسی زبان در جهان وجود دارد. با این حال، این تخمین احتمالاً نسبتاً زیاد است، زیرا در بسیاری از جمعیت‌هایی که اجدادشان روسی هستند تأثیر می‌گذارد، اما ممکن است دیگر به این زبان صحبت نکنند. اگر بخواهید فقط زبان مادری را بشمارید، تقریباً ۱۵۴ میلیون نفر وجود دارد.

 

روسی هشتمین زبان پرگویش در جهان است

با تقریباً ۱۵۴ میلیون زبان مادری، این زبان روسی را هشتمین زبان پرتکلام در جهان پس از بنگالی، پرتغالی، عربی، هندی، انگلیسی، اسپانیایی و چینی می‌کند.

 

روسی زبان رسمی ۴ کشور است

روسی زبان رسمی روسیه، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان است. همچنین به عنوان زبان غیر رسمی در اوکراین و بسیاری از کشورهای شوروی سابق در نظر گرفته می‌شود. این کشورها عبارتند از آذربایجان، استونی، گرجستان، لتونی، لیتوانی، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان.

 

زبان روسی از اسلاوی شرقی قدیم گرفته شده است

تا قرن چهاردهم، اجداد روس‌های امروزی به لهجه‌های زبان اسلاوی شرقی قدیم صحبت می‌کردند که با لهجه‌های دیگر اسلاوهای شرقی مرتبط بود. این زبان گفتاری و زبان اسلاوی کلیسای قدیمی در سراسر روسیه کیوان کار می‌کرد.

 

روسی زبان فضاست

در کنار انگلیسی، روسی زبان فضاست. فضانوردان باید زبان روسی را به عنوان بخشی از آموزش خود بیاموزند و سیستم کامپیوتری ایستگاه فضایی بین المللی از هر دو زبان انگلیسی و روسی استفاده می‌کند.

 

برخی از کلمات انگلیسی ریشه روسی دارند

نمونه‌های جالب عبارتند از بولشویک، کیهان نورد، ماموت، پوگروم، سماور، اسپوتنیک، تایگا، تزار، اوشانکا و ودکا.

 

نام خانوادگی روسی بر اساس جنسیت متفاوت است

نام‌های روسی شامل یک نام کوچک، یک نام خانوادگی و یک نام خانوادگی است که نام پدر به اضافه پایان -ovich برای پسر و -ovna برای دختر است. بنابراین اگر پدری به نام ایوان یک پسر و یک دختر داشته باشد، نام پدر پسرش ایوانوویچ و نام دخترش ایوانونا خواهد بود.

 

برخی از کلمات روسی غیر قابل ترجمه وجود دارد

آیا تا به حال با کسی برخورد کرده‌اید که سوالات زیادی بپرسد؟ چه در محل کار و چه از طریق یک فیلم، زبان روسی کاملاً فردی را توصیف می‌کند که دقیقاً این کار را انجام می‌دهد. کلمه غیرقابل ترجمه «Pochemuchka» به کسی اشاره دارد که سوالات زیادی می‌پرسد.

 

زبان روسی با الفبای سیریلیک نوشته می‌شود

الفبای سیریلیک به طور نزدیک بر اساس الفبای یونانی است، با حدود دوازده حرف اضافی برای نمایش صداهای اسلاوی که در یونانی یافت نمی‌شد اختراع شده است. در روسیه، سیریلیک برای اولین بار در اوایل قرون وسطی نوشته شد.

 

اسامی روسی دارای جنسیت هستند

در زبان انگلیسی، اسم‌ها از نظر جنسیت خنثی هستند، به جز اسم‌هایی که به طور خاص به موجود زنده‌ای که دارای جنسیت است، اشاره می‌کنند، مانند «doe» و «buck». در زبان روسی، اسم‌ها یکی از سه جنس مذکر، مؤنث یا خنثی هستند. گاهی اوقات، جنسیت یک اسم مستقیماً با جنسیت چیزی که به آن اشاره می‌کند، مرتبط است. بیشتر اوقات، جنسیت کاملاً دلخواه است و به خاطر سپردن کلمات و جنسیت آن‌ها اغلب لازم است. برای انگلیسی‌زبان‌ها، جنسیت یکی از پیچیده‌ترین قواعد زبانی است که می‌توان از آن استفاده کرد، اما زمانی که اصل آن را فهمیدید، به خوبی در راه تسلط بر دستور زبان روسی هستید!

اگر حقایق جالب دیگری در مورد زبان روسی می‌دانید، در نظرات با ما در میان بگذارید! همچنین جهت اطلاعات بیشتر به russianforfree مراجعه کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.